Skoler i netværk
om at benytte et moderne skriveværktøj i matematikundervisningen 2003 til 2005 |
||
Netværket arbejder
på i højere grad at få integreret it matematik i grundskolen.
For at opnå det er der taget udgangspunkt i allerede eksisterende
værktøjer, Mathcad og Smartsketch, som tilsammen udgør
en komplet matematisk tekstbehandler. |
Netværket er startet
af Steen Groðe, Frederiksberg
Seminarium og Søren
Hansen, Pædagogisk udviklingscenter i Høje Taastrup efter mange års fortvivlelse over tingenes tilstand. Det lykkedes i forsommeren 2003 at samle en række lærere med pionerånd som var villige til at kaste værktøjet ind i deres undervisning.. |
De enkelte lærere
begyndte arbejdet med meget forskellige mål og holdninger, både
til at undervise i matematik og til om det var godt eller skidt at bruge
Mathcad i undervisningen. Og der er ikke på forhånd stillet
andre krav til lærerne end at de bruger Mathcad i undervisningen.
At brugen siden har forandret meget er netop historien i netværket. |
Mathcad dækker den analytiske
og algebraiske del af matematikken, mens Smartsketch tager sig af de konstruktionsgeometriske
sider. De to programmer smelter sammen til et via en 2-vejs komponent
teknik.
På samme måde er regnearket Excel faktisk også tilknyttet i Mathcad. Erfaringer kan fx ses på EMU, høres her eller læses i disse artikler År 1 på SPF, År 2a på SPF, År 2b på SPF |
Kontaktlærerne på skolerne
i netværket var: Thomas Villum Jakobsen, Hedelyskolen |
|
Mere om Mathcad. Her er både materialer og instruktioner - og de seneste redigerede danske filer i mine oversættelser. |
Netværkets logo skitserer en løsning på
et kendt matematisk problem for børn, som traditionelt betragtes
som uløseligt.. Logoet viser hvordan man kan nå lidt længere
når man har det rette matematiske værktøj. |
Der ud over var en række lærerstuderende eller tidligere studerende involveret på
forskellige måder. Følgende kan bruges som kontaktpersoner: Kim Jørgensen, Thomas Ulrich og Johannes Toftdal |