Om skærmoptagelserne:

Alt skal såvidt muligt optages, og det er også din måde at dele og dokumentere dit arbejde:

Skærmoptagelse - klik på ikonen på forrige side

Det tager tid at starte optageren, så får det gjort med det samme. Når den er klar så tryk record, vælg fullscreen, sørg for at webcam og/eller mikrofonen er slået til og begynd at optage.

WebCam og/eller mikrofon skal formodentlig slås til hver gang du begynder en ny optagelse.

Optag ikke for længe, før du vælger "done" for at uploade til skoletube. Maksimalt omkring 10 minutter, men tænk især på hvor lang tid, du kan fastholde en seer. Det er sjældent at nogen holder ud ret længe.

Når du uploader filen til skoletube, skal du udfylde alle felter. Glemmer du et kan du begynde forfra på at udfylde. Det er vigtigt at du bruger dit navn i feltet "tag" og du skal vælge den kanal der hedder ”matematik c-klassen”.
Og så må du ikke lukke Screencast-O-Matic vinduet (men gerne minimere det) eller slukke computeren før den er færdig med at uploade, men du må godt begynde at lave andre ting, mens den gemmer. Maskinen skal tælle to gange til 100%, før den er færdig, og det tager tid, så husk at begynde med at uploade din sidste optagelse mindst 5 minutter inden lektionen slutter.

Hvis du ikke kan uploade filmen, så eksporter den i stedet til klassens drev.

I skal sørge for at komme til at kende disse ting ved at bruge dem.

GX web.PNG geogebra.png
JiJi Mascot http://images.mangahigh.com/images_9e77e8c_2/component/global/games/xLarge/transtar.jpg

Fra sommer 2017 kun som iPad demo

Læringsindhold Udfordringer

Lav gode levende illustrationer af mønstre i relation til hvert af de nævnte begreber i dette skema. De må højst vare 30 sekunder. Cirka størrelse 250 gange 250 pixels.

Spejling
Parallelforskydning
Drejning
Glidespejling
Parallel & vinkel
Vektor
Forstørre
Addition & multiplikation
At dække flader
En enkelt brik
En kompliceret brik
To forskellige brikker
Stereogram

At arbejde med begreber og relationerne mellem dem i et begrebskort.

 

Husk i arbejdet at tænke på

  • Symmetrier & flytninger
  • Overflader & gitre
  • Gentagelser & systematik
  • Hvordan kan man dække en flade?
  • Hvad sker der når man spejler flere gange?
  • Hvordan kan man beregne en tegning?
  • Kan man lave tegninger, hvor man ser noget andet end det der er tegnet?